تدبیر هوا در فصل زمستان

خداوند با تدبیر حکیمانه چهار فصل را آفرید و دما و مزاج فصول را متفاوت قرار داد تا از همه فصول بهره هایی نصیب انسان شود.

 اقلیم و منطقه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم دارای چهار فصل با مزاج‌های چهارگانه‌ی تکمیلی هستند که بهترین منطقه از لحاظ تعادل مزاج و حفظ سلامتی در جهان است.

رعایت قوانین دمایی در هر فصل

نباید به اشتباه با دست خود این ترکیب را بر هم زنیم و بدن را دچار سردرگمی کنیم . متاسفانه در این زمانه و با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش لوازم گرمازا و سرمازای قوی بدن های ما در فصول مختلف دچار حیرت می شوند و شوک های حرارتی و مزاجی به آنها وارد می شود و موجب ضعف قوا و سوءمزاج می گردد.

 فرض کنید در فصل زمستان یک فرد از یک خانه با یک هوای بسیار گرم خارج می شود و وارد هوای سرد محیط می شود. یک شوک حرارتی !

 به محیط اداری یا آموزشی بسیار گرم می رود. دوباره یک شوک حرارتی!

سپس از اداره و فضای گرم افراطی، به خیابان می آید. یک شوک دیگر!

بعد به غذا خوری یا محل استراحت بسیار گرم وارد می شود. باز هم یک شوک!

یعنی از صبح تا شب مدام نوسانات حرارتی برای بدن رخ می دهد و سیستم دفاعی داخلی بدن را ضعیف و آسیب‌پذیر می کند.

تداخل بیماریهای فصول

ما متاسفانه الان در مراکز درمانی شاهد هستیم که در فصل زمستان هم بیماری‌های تابستانه را می‌بینیم و هم بیماری‌های زمستانه را و البته این مشکل را در فصل تابستان هم داریم.

 این اصلا معقول نیست و خلاف طبیعت است و هر چه خلاف طبیعت باشد فرد را به سوی بیماری می برد. توصیه می شود فقط یک گرمای ملایم و مطبوع در منزل و محل کار و مدرسه و …. استفاده شود و از نوسانات شدید جلوگیری شود.

 دمای مناسب منزل در زمستان

در طب سنتی هم توصیه شده که در زمستان فضای خانه گرم شود و بدن در فضای خانه از سرمای بیرون در امان باشد و احساس راحتی کند اما این گرما نباید شدید شود، یعنی نباید لباس تابستانه در خانه پوشیده شود بلکه باید با پوشیدن لباس زمستانی بدن حمایت شود و اگر نیاز به گرم کردن بیشتری بود به میزان ملایمی خانه گرم شود.

تنظیم دمای مناسب برای خانواده ای با مزاج های متفاوت

گرمای مطبوع برای هر فردی متفاوت است و این مشکل وقتی پیش می آید که افراد در خانه مزاج‌های متفاوت دارند و این دمای مطبوع را باید کم و زیاد کنند تا بالاخره دسته جمعی به یک نتیجه‌ی کلی برسند . اما بیشترین توصیه‌ای که داریم این است که حتماً هر کس مناسب با مزاج خود از لباس گرم استفاده کند تا نیاز به گرم‌ کننده‌های خارجی کمتر باشد و به همین دلیل در نوسانات هوایی که در خارج شدن از منزل پیدا می‌کنند مقاومت بدن بالاتر رود. چون مسلماً فردی که لباس گرمی داخل خانه پوشیده وقتی می‌خواهد بیرون برود لباس گرم مناسب بیرون را می‌پوشد یعنی لباس را بیشتر می کند اما درجه حرارت هوا خیلی تغییر نمی کند و آن شوک حرارتی به بدن وارد نمی شود و در محدوده‌ی سلامتی باقی می ماند.

سه نقطه آسیب پذیر بدن از سرما

در طب سنتی اساتید ما تاکید می‌کنند که سرما از سه نقطه بیشتر به بدن نفوذ می کند و به همین دلیل توصیه شده که این سه منطقه را در فصول سرد یا مثلاً در خارج شدن از حمام بپوشانید و محافظت کنید .

همچنین استخرها هم به قوانین (استحمام و پس از آن) اضافه می شوند.

بعد از ورزش هم که بدن خیلی عرق کرده و ناگهان دمای محیط را سردتر حس می کند، باید مراقب این سه نقطه حساس باشیم .

 ملاج، محل نفوذ سرما به مغز

یکی از این مناطق ملاج است ، یعنی بالاترین نقطه‌ی سر. همان جایی که در دوران نوزادی نرم  است. وقتی هم بزرگ می شویم و سفت می شود، کاملاً مسدود نمی شود و منافذی در ناحیه ملاج فضای بیرون را با داخل جمجمه ارتباط می دهد. در حدی که  ما در طب سنتی از این ناحیه دارو را به ملایمت به داخل جمجمه می‌فرستیم.

چه در طب رایج چه در طب سنتی اعتقاد بر این است که ملاج، منافذ باز دارد و در عکس‌های آناتومی مشهود است که این سوراخ‌ها موجودند و با فضای داخل ارتباط دارند. بنابراین یکی از نواحی که سرما را به درون مغز می‌کشد ناحیه‌ی ملاج است. پس توصیه به پوشیدن کلاه و گرم نگه داشتن سر که از قدیم الایام رایج بوده بسیار حکیمانه است . الان پوشاندن کامل سر خیلی مورد سهل‌انگاری قرار می‌گیرد و متاسفانه بیماریهای سرد سر و نزله و ضعف حافظه و قدرت فکری پایین ، عوارضی است که ناشی از این خطاست. خیلی‌ها از این بیماریها شاکی اند اما نمی‌دانند که با یک تدبیر بسیار ساده می‌توانند از آنها جلوگیری کنند.

 سرما از پاها به آسانی وارد بدن می شود

نقطه‌ی دومی که خیلی برای نفوذ سرما در بدن ما استعداد دارد پاها هستند. همه هم این را می دانند که اگه پاها را گرم کنند همه بدن گرم می شود. بنابراین پوشیدن جوراب گرم که از قدیم‌الایام هم رایج بوده و گرم نگه داشتن پاها در لباس مناسب زمستانه از واجبات است. یعنی افراد دقت کنند اگر می‌خواهند بدن را گرم نگهدارند باید اول این نقاط را بپوشانند مثلا در مورد خانمها که جوراب‌های نازکتری استفاده می‌کنند اگر در فصل سرما دقت نکنند از این ناحیه سرما نفوذ می کند و بیماری‌های سرد در بدن آغاز می شود.

جلوی گردن را در سرما بپوشانید

نقطه‌ی سوم نفوذ سرما در بدن انسان ناحیه‌ی گردن است. دقت کردید در پوشش زمستانه همیشه در همه مناطق یک چیز ثابت بوده و آن هم شال گردن است؟

حتی افرادی که خیلی هم گرم مزاج هستند و هیچ لباس اضافه ای نمی‌توانند بپوشند حداقل یک شال‌گردنی می ندازند و بیرون می آیند ، این حکمت دارد و در توصیه های طب سنتی هم به این نوع پوشش تاکید شده است.

 تیرویید که جلوی گردن انسان است چون قسمت مهمی از واسطه های متابولیسمی بدن ما را کنترل می کند در انفعالات بدن تاثیر زیادی دارد و چون درسطح بدن قرار گرفته است تاثیرپذیری آن از دمای محیط زیاد است. یعنی اگر تیرویید سرد شود و از ناحیه‌ی جلوی گردن محافظت نشود سرما را به کل سیستم ما وارد می کند. بنابراین از قدیم‌الایام کلاه و شال‌گردن با یکدیگر همراه بوده اند.

توصیه می‌کنم چه بعد از حمام و استخر و چه هنگام وارد شدن به هوای سرد محیط جلوی گردن را بپوشانید و نگذارید غده تیرویید در معرض سرمای شدید قرار بگیرد تا بتوانید کل بدن را در برابر نفوذ سرما محافظت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید