خشت اول اصلاح سبک زندگی را کج نگذاریم

همه ما به صورت روزمره نگران سلامتی خود هستیم و راهکارهایی برای آزمودن صحت تندرستی و سلامت خود به کار می‌گیریم مانند مراجعه به دکتر یا انجام آزمایش‌های تشخیصی؛ اما فارغ از این هستیم که یکی از عوامل مهم ایجاد بیماری‌های انسان مشکل‌های سبک زندگی هستند. اصلاح سبک زندگی به مفهوم کلی خود از لحاظ روانی و فیزیکی می‌تواند یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف در انسان باشد.

از دیدگاه طب سنتی هر فرد با مزاجی خاص به دنیا می آید و در سیر زندگی خود در مواجهه با شرایط اقلیمی ، آب و هوایی ، سنی ، شغلی ، تغذیه ای و بیماریها تغییرات مدامی را در این مزاج جبلی شاهد خواهد بود. پس هر فرد در هر زمان دارای شرایط مزاجی متفاوتی می شود .

این که چگونه مزاج خود را تشخیص دهیم و تغییرات آنرا پیگیری نماییم کاری تخصصی است و باید با مشورت اهل فن و متخصصین این رشته انجام شود تا خشت اول برنامه ریزی سبک زندگی را کج نگذاریم و مسیری حیاتی را به اشتباه طی نکنیم . اما اطلاعات اولیه از مفهوم مزاج و انواع و حالات و علائم آنرا میتوانید با مطالعه مطالب این سایت و دوره های آموزشی آن  بیاموزید.

و اما رسالت اصلی ما عملیاتی کردن تدابیر و فرامین طب سنتی در دامنه اصول ششگانه تندرستی است که شاخه مهمی از سبک زندگی هر فرد و جامعه محسوب می شود.

سته ضروریه یا اصول ششگانه سلامتی از مهمترین مباحث کتب کلیات در طب سنتی است که شیوه صحیح زندگی کردن را برای پیشگیری از وقوع بیماری ، و در صورت رخداد، خروج آسان از حالت ناسلامتی می آموزد و بر مراقبت از آن در هر مبحث از مباحث وسیع علم طب اصرار دارد.

ابوعلی ‏سينا در كتاب قانون “طب” را چنين تعريف نموده است:

طب دانشى است كه به وسيله آن مى‏توان بر كيفيات تن آدمى آگاهى يافت. هدف آن اولا حفظ تندرستى در موقع سلامت و بعد اعاده آن به هنگام بيمارى است.

نکته مهم در این تعریف آنست که هدف مهم طب سنتی و وظیفه اصلی پزشک حفظ تندرستی انسان است و درمان در اولویت بعدی قرار دارد.

در دانش حفظ الصحه به تدابیر نگاهداشت تندرستی توسط سته ضروریه ( ششگانه سلامتی بخش ضروری ) پرداخته می شود.

این ششگانه سلامتی بخش عبارتند از :

  • خوردنی ها و آشامیدنی ها
  • آب و هوا و مسکن و اقلیم
  • حرکت و سکون
  • خواب و بیداری
  • حالات روحی و روانی( اعراض نفسانی)
  • پاکسازی بدن( احتباس و استفراغ)

آشنایی دقیق با این اصول بصورت تئوریک قدم اول آموزش تدابیر تندرستی و اصلاح سبک زندگی است و قدم بعدی که به مراتب مهمتر و ضروری تر است آموزش و تمرین عملی این آموزه هاست تا به مرور زمان در زندگی ما جریان یابد و چهارچوب زندگی مارا اصلاح کند و با رسوخ در باورها و رفتارهای فردی و اجتماعی ما تداوم پیدا کند.

هدف اصلی ما ورود به این بخش از کار عظیم و زیربنایی اصلاح سبک زندگی است که از الفبای تندرستی یعنی ابتدایی ترین مطالب مورد نیاز برای تمرین و آموزش عملی شروع می شود و انشاالله در قدمهای بعدی به مطالب تخصصی تر و پیشرفته تر خواهد پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید