مزاج سرد و تر

مزاج شناسی

امروز می خواهیم درباره مزاج سرد و تر با هم صحبت کنیم. گفتیم که هر مزاجی خصوصیات و مشخصاتی دارد و با این مشخصات است که میتوانیم به طبیعت پایه افراد پی ببریم .در ادامه خواهیم دید که به چه مزاجی سرد و تر گفته می شود و خصوصیات جسمی، روحی و رفتاری افراد دارای این مزاج چگونه است؟

و بازهم این دو نکته را یادآوری کنیم که:

  1. صحبت ما در حالت تعادل و سلامت افراد است. چون وقتی خون رسانی به هم بخورد، وقتی که درست پاک نکردن زوائد و فضولات از خون باعث بشود فرد قسمت هایی از بدنش دچار گرفتگی ها و انباشتگی فضولات شود و خون رسانی اش درست نباشد علایم پیچیده و متغیر می شوند. پس یادتان باشد ما در حالت سلامت داریم صحبت می‌کنیم. در حالی که فرد سالم است و نشانه ها منطبق با مزاج اصلی نمایش داده می شود.
  2. اگر کسی یکی دو تا از این علامت ها را نداشت در تشخیص مزاج پایه خودش سریع شک نکند. ممکن است به علت های بسیار فراوانی که اطراف ما وجود دارد و مزاج ما را تحت تاثیر قرار میدهد ما از این چارچوب و مشخصات مزاجی کمی انحراف داشته باشیم  .
مزاج شناسی

خواندن مقاله مزاج شناسی و اهمیت آن را به شما توصیه می کنیم.


برای سنجش مزاج سرد و تر انتظار داریم که وقتی لمسش می کنیم حس سردی داشته باشیم و البته کمی حس تری. یعنی یک نرمی خاصی در پوست و همچنین در بافت های زیر پوست حس می کنیم. مثلاً بافت عضلات این ها شل تر و نرم تر است نسبت به یک فرد گرم و خشک. یک فرد گرم و خشک عضلات سفتی دارد.

خصوصیات مزاج سرد و تر

برای نزدیک شدن ذهنتان به مساله یک عضله مردانه را با یک عضله زنانه در ذهن بیاورید. خشکی و سفتی عضله مردانه در مقابل نرمی عضله زنانه همان نسبت ملموس گرم وخشک به سردو تر است.

می دانیم که مزاجی به اسم مزاج جنس هم داریم. مزاج جنس مذکر به گرمی و خشکی نزدیکتر است و مزاج جنس مونث به سردی و تری. به خاطر همین این دو جنس را که در مقابل هم بگذاریم، تقریبا تفاوت‌های زیادی را می توانیم حس کنیم. تفاوت هایی که همان تفاوت نشانه های مزاجی گرم وخشک و سرد وتر است.

خصوصیات مزاج سرد و تر

رنگ و جنس پوست

از لحاظ ظاهری، فرد سرد و تر که وارد میشه شما چی می بینید؟ یک چهره با رنگ روشن و سفید می بینید. در مزاج های سرد و تر رنگ سفید غالب است. یعنی در باور عوام هم همینه. فرد تا سفید پوسته چی میگن؟ میگن فرد مزاجش سرده. یعنی سفیدی با خودش یه زمینه از سردی هم داره خصوصاً سرد و تر ها . کلاً سردی و سفیدی با همدیگه همراه هستند و حالت شفافیتی هم توی پوست اینها می بینید. یعنی اینهایی که معمولا پوست سفید و شفاف دارند خصوصاً در سن جوانی احتمال قوی بدهید که این مزاج سرد و تر است.

این افراد معمولا منافذ پوست بسته ای دارند.

چرا منافذ پوست توی  گرم ها بازه ؟ چون مزاج گرم به خاطر گرمی و حرارتش تنفس زیادی نیاز دارد و از همه سوراخ های سطح پوست هم می خواد نفس بکشه به خاطر همین منافذ پوست باز ترند. پس وقتی می‌بینید که یک فردی منافذ پوستش بازه یعنی سوراخ های روی پوستش را می‌بینید باید شک کنید به اینکه این مزاجش به سمت گرمی است.

در سردها چون این تنفس پوستی خیلی آرام و نامحسوس است و با اندامهای خاص تنفسی کاملاً پوشش داده میشه نیازی به منافذ خیلی باز ندارند و این ها پوست هایی کاملاً یکدست بدون منفذ ، شفاف و سفید دارند.

اگر به سرخ و سفیدی برود به گرمی تری نزدیک تر میشه و اگر سفید باشه به سمت سردی و تری نزدیک میشه . حالا چرا گفتم در جوانی بیشتر پوست شفاف می بینیم؟ رطوبت یه جور انعطاف‌پذیری با خودش میاره و در کودکی و جوانی بیشترین رطوبت غریزی را داریم . با گذر زمان این تری کم کم کاهش پیدا میکنه و در پوست حالت چروکیده ای رو به وجود میاره. به خاطر همین پوست میافته و این طراوت و شفافیت باقی نمی مونه. وقتی سن بالا بره و یه کم چاقی لاغری پیش بیاد و غیره این پوست افتاده و چروکیده میشه. خصوصاً در نواحی که استعداد بیشتری داره مثلا ممکنه زیرچشم سریعتر حالت افتادگی پوست به وجود بیاد چروک و چین خوردگی ها کم کم خودش رو نشون میده و اینها افرادی هستند که دائم نگران چین و چروک های خودشان هستند .

خصوصیات مزاج سرد و تر

سرد و تر ها و آب دهان زیاد

نشانه بعدی در خصوصیات ظاهری سرد و تر مزاج ها اینست که وقتی دارند صحبت می‌کنند آب دهانشان زیاده . از خصوصیاتشون ممکنه این باشه که وقتی دارند صحبت می‌کنند آب از دهانشان بپره بیرون یا وقتی که دقت کنید توی ظاهر این فرد آب بینی ممکنه زیاد باشه رطوبت توی فضای دهان و بینی زیاده معمولاً ، بر خلاف گرم و خشک هایی که خشکی دهان و بینی از مشکلات آنهاست و همیشه عطش دارند و دائم باید خرده خرده آب بنوشن، اینها برعکس اند.

حتی ممکنه مثلاً افراد سرد و تر توی محدوده  افراط و تفریط ، وقتی می خوابند آب از دهان روی بالش شون جاری بشه.

البته این آب روی بالش رفتن فقط مربوط به این نیست و بیماری‌های خاص معده هم این حالت رو ایجاد میکند. می خواهم افراد به خطا نیافتند که هر کس که آب از دهانش روی بالش رفت بگویند سرد و تر است ، ممکنه مشکل از معده باشد اما خصوصیات کلی فرد سرد و تر اینست که آب دهان زیاد است و جاری هم میشه.

 خیلی هم تشنه نمیشوند کلاً خیلی عطش ندارند یه وقتی هم بخوان آب بخورند دوست دارند یه نوشیدنی گرم بنوشند تا  این سردی پایه معده را تعدیل کنند .  مثلاً اینها چای خورهای قهاری هستند.  افرادی که میل به چای شان بیشتر است یه شاخص برای سردی و تری معده در نظر گرفته میشود. یعنی اینهایی که سردی و تری پایه شان زیاد است اگر به صورتِ عادتی _متاسفانه مثل همه جامعه- دائماً در حال چای خوردن نباشند ، با میزان تمایل به نوشیدن مایعات گرم میتوانند درباره میزان سردی معده خود قضاوت کنند.

 

خصوصیات مزاج سرد و تر

کم تحرک و تنبل

مشخصه دیگه سرد و تر ها اینه که وقتی شما سطح بدن اینها را لمس میکنید و فشار میدهید حالت پف آلود و متخلخل حس میکنید. بر خلاف گوشت هایی که گرم و خشک هستند و سفت اند و در لمس مقاومت میکنند. گوشت و پوست سرد و ترها حالت تو خالی دارد. ما در طب سنتی  بهش میگیم: (ترهل).  حالت سستی در بافت های اینها دیده میشه.

 کلا هم افرادی هستند که بدنشان سنگین است و حس تنبلی دارند و خیلی آدم های فرز و چابکی نیستند.

این افراد عموما کند هستند و کارهایشان را با آرامش و طمانینه انجام می دهند جوری که معمولا افرادی که گرم مزاج اند تحمل انها را خیلی ندارن و حوصله شون سر میره ، خدا نکنه که مثلاً یک زن و شوهری یکیش گرم و خشک باشه و یکی سرد و تر باشه از یک طرف واقعاً روی اعصاب هم دیگه میروند و البته از طرف دیگر هم همدیگر را تعدیل می‌کنند حالا  باید ببینیم کدام جنبه اش میچربه !

یعنی واقعاً این‌ها آرامش شون و پر حوصلگی شون حوصله افراد گرم مزاج رو سر می برد. پس مثلاً وقت آماده شدن برای یک کاری کاملا می تونید محک بزنید که طرف سرد و تره یا گرم و خشک.

 و معمولاً دو تا کار رو با هم نمیتونن انجام بدهند. خیلی سخت خودشون رو توی چند تا کار جمع می کنند.

 توی مثلاً راه رفتن نگاه کنید ببینید کی از همه عقب تر میمونه معمولاً سرد و تر ها آخر اند و گرم و خشک ها اول.

خصوصیات مزاج سرد و تر

عاشق خوابیدن

خیلی زود خسته میشن خیلی زود دوست دارند استراحت کنند خوابشون خیلی زیاده و دوست دارن بیشتر استراحت کنن و با یک کم استراحت هم مشکلشون حل نمیشه، اساسی باید استراحت کنن.

خیلی خواب رو دوست دارند و البته بدترین کار همینه. اگر کسانی که سرد و تر اند و میل به خوابشان زیاد است خواب شب شان را زیاد کنند، البته در محدوده قابل قبول، از نظر طب سنتی هیچ ایرادی ندارد. ولی اگر خواب روز را زیاد کردن روز به روز سردی و تری بدنشون بیشتر و بیشتر میشه. بیماری‌های بلغمی شدید و شدید تر میشه جوری که دیگه بعضی وقتا واقعا نمیشه کاری براشون کرد. و از بدترین مشکل ساز ها برایشان همین خواب روز است.

بله این ها معمولاً صبح به زحمت از خواب بیدار میشن. خیلی سخت می توانند بین الطلوعین خودشان را بیدار نگه دارند ، کلاً بدنشان سنگین است.

من همیشه با خودم میگم که اجر اینها بیشتر است وقتی عبادت نیمه شب دارند یا سحرخیزی می کنند.برای فرد گرم و خشک اینطور است که مزاجش او را می برد خط اول مقدم جبهه ولی سرد و تر زحمت می کشد می رود خط مقدم جبهه این واقعاً اجرش بیشتراست ،  این مبارزه اش بیشتر است  من نمی خواهم بار منفی به مزاج بدهم. اینها طبع بدن شان طبیعتشان اینطوره. وقتی یه کاری رو کردند یعنی خیلی با نفسشون مبارزه کردند و به این حالت های ذاتی خودشان غلبه کردند.

سرد و تر های با صبر و با تدبیر

 سرد و تر ها تدبیر شان زیاد است. گاهی وقت ها آنقدر تدبیر می کنند که فرصت را از دست می‌دهند ، گرمها را دیدید که آنقدر عجله می‌کردند که دائم پشیمان می‌شدند، اینها آنقدر تدبیر می‌کنند که فرصت را از دست می‌دهند. اینقدر همه جوانب را می سنجند و می سنجند که وقتی به نقطه تصمیم‌گیری می رسند می بینند که دیگه وقت از کار گذشته.

خصوصیات مزاج سرد و تر

به همین خاطر وقتی ترکیبی از یک گرم و خشک و یک سرد و تر برای مدیریت یک مجموعه همراه شوند شانس موفقیت بالا میرود.

معمولاً میگن مدیر بالایی در درجه اول گرم و تر باشه اگر نشد سرد و تر. و در معاونت او یک فرد گرم و خشک که صاحب نفوذ باشه در مجموعه. که شور و هیجان و انگیزه و حدت بده به کارها و تصمیم ها و البته مدیر از بالا نگذارد که تصمیم‌های ناگهانی و پشیمانی های زیاد اتفاق بیفتد.

این ترکیب و همکاری تری و خشکی را باید توی قسمت های مدیریتی و تصمیم گیری و در واقع مقابله با خطاها و قسمت هایی که می خواهید در جامعه یا یک شرکت یا یک مجموعه تصمیم های درست گرفته بشود، باید لحاظ کرد.

سرد و تر ها و قدرت حافظه ضعیف

در مورد حافظه، سرد و تر مزاج ها معمولاً حافظه های خوبی ندارند و برای به دست آوردن حافظه خوب در واقع اینطور بگم باید بیش از اندازه تمرین و مجاهدت کنند خیلی باید روی خودشون کار بکنند تا چیزی را به ذهنشون بسپارند. میگن حفظ کردن مطالب در سرد وترها مثل نقش بستن بر آب می مونه. حافظه اینها خیلی زود از دست میره همون موقع حس میکنه که فهمید ولی بعدش سریع این را از دست میده.

یک خرده کند فهمی و افت حافظه دارند و این علامت اینه که تلاش بیشتری باید بکنند تا از حافظه شون استفاده بکنند. اتفاقاً اگر پشتکار داشته باشند میتوانند به خودشون مسلط بشن ، چرا چون طمانینه خوبی دارند و تدبیر خوبی دارند میتونن درست از حافظه شون استفاده بکنند .

یک معیار تشخیص دیگر!

برخلاف گرم و خشک هایی که گفتیم ادرار صبحگاهی شان خیلی پررنگ است، سرد و تر ها یکی از شاخصه‌ها شان اینه که ادرارشان خیلی آبکی و کمرنگ است. یعنی همانطور که گرم و خشک ها در شب دارند صفرا دفع می‌کنند، اینها دارند آب زیادی بدنشان را دفع می‌کنند به خاطر همین صبحها یک ادرار آبکی و حجیم و کمرنگ دارند.

کدام فصل را ترجیح می دهند؟

معمولاً در زمستان حالشون بدتر میشه توی تابستان حال بهتری دارند و بهشون بیشتر خوش میگذره.

سن

در پیری حال بدتری دارند و به بیماری های بلغمی خیلی گرفتار میشوند و در جوانی خیلی سرحالند کلا سرد و تر مزاجها جوانی خوب و خوشی دارند چون تعادل مزاج پیدا می‌کنند.

 

خلاصه اینکه اگر کمی دقت کنیم و با نگاه تیز و دقیق به اطراف مان نگاه کنیم میتوانیم تشخیص مزاجها را آرام آرام یاد بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید